Transport
Ana Sayfa Denizyolu Karayolu Demiryolu Havayolu Aktüel Yazarlar İçindekiler
Transport Sayı 48
Kapak
Çorlu Türkiye'nin lojistik merkezi oluyor!
Havaalanı, limanları, karayolu ve demiryolu bağlantısı ile tüm ulaşım modlarına sahip olan Trakya Bölgesi'ne Türkiye'nin ...
Star Alliance'ın Avrupalı 3. büyüğü THY
Goodman, 50 milyon avroluk yatırımla geldi!
Karayolu taşımaları ADR'ye ne kadar hazır?



Demiryolu
Macaristan demir yollarına para cezası
Macaristan Demiryolları Kurumu, kendilerinden izin almadan faaliyette bulunan Macaristan Devlet Demir Yolları'nı 100 ...
Koç Üniversitesi ve IBM'den İleri Araştırmalar Merkezi
IBM'in her yıl sınırlı sayıda bilimsel araştırmaya verdiği SUR Ödülü'nü kazanan Doç. Dr. ...
Havayolu
Küçük gövdeli uçakla taşımacılığa ilgi yok
Sivil Havacılık Genel Müdürü Ali Arıduru, 20 ile 99 arasında değişen sayıda yolcu taşıyabilen 'küçük gövdeli'...
Almanya hattında hangi şirket lider?
Türk Hava Yolları (THY) ve özel Türk şirketlerinin yurtdışında en çok sefer yaptıkları ülkelerden biri olan Almanya ...
Çorlu Türkiye'nin lojistik merkezi oluyor
Havaalanı, limanları, karayolu ve demiryolu bağlantısı ile tüm ulaşım modlarına sahip olan Trakya Bölgesi'ne Türkiye'nin ilk 'Lojistik Kenti' kuruluyor. Avrupa'nın aktarma merkezi olacak lojistik kent Tekirdağ şehrine konuşlandırılacak.
Coğrafi konumunun avantajını yıllardır değerlendiremeyen, sürekli dile getirildiği halde bir türlü lojistik üs haline gelemeyen Türkiye'de bu konuda en ciddi çalışma Tekirdağ Bölgesi'nde yapılacak. Tekirdağ'ın Çorlu ilçesinde fabrikalar bölgesinde 1500 dekarlık alanda Türkiye'nin ilk lojistik kenti inşa edilecek. Tekirdağ Valiliği'nin projelendirdiği 'Lojistik Kent', İstanbul'daki lojistik firmaları başta olmak üzere Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB), Tekirdağ ve Çorlu Ticaret Odaları'nın ortak girişimiyle gerçekleştirilecek. Bir Organize Sanayi Bölgesi (OSB) statüsünde çalışacak lojistik kent, bulunduğu mekan itibariyle lojistik üs için gerekli olan ulaşım modlarının (kara, deniz, hava, demiryolu) tümüne sahip olacak. Lojistik merkezin Çorlu Havaalanı ile Tekirdağ Limanları arasında entegrasyonu amaçlanıyor. D-100 karayoluna 3.5 km, TEM otoyoluna 5 km mesafede bulunan lojistik merkezin demiryolu bağlantısı da sağlanacak.
Çorlu Havaalanı'nın lojistik kent sayesinde daha efektif olarak kullanılması ve lojistik kentin faaliyete girmesiyle Atatürk Havalimanı'ndaki kargo yükü de hafifleyecek. Trakya Lojistik Kent Projesi'nin fikir babası 2004 Yılında Posta ve Telgraf Teşkilatı (PTT) Genel Müdürlüğü'nde Yönetim Kurulu üyeliği de yapan Tekirdağ Valisi Aydın Nezih Doğan. Vali Doğan, Tekirdağ'da göreve başladıktan sonra hem Çorlu ilçesindeki havaalanını daha verimli hale getirmek hem de İstanbul Atatürk Havalimanı'ndaki kargo yükünü hafifletmek için iki yıldır bu proje üzerinde çalışıyordu. Vali Aydın Nezih Doğan'ın çalışmaları sayesinde Trakya Kalkınma Birliği tarafından hazırlatılan 1/25 binlik çevre düzeni planlarında Çorlu'da bir nokta Lojistik İhtisas Sanayi Bölgesi olarak belirlendi.
Çorlu kargo merkezi olacak
Askeri amaçlı olarak yapılan Çorlu Havaalanı, daha sonra sivil trafiğe de açıldı ancak haftada inen uçak üçbeşi geçmedi. Bu uçaklarda genellikle eski Doğu ülkelerinden geliyordu. Çorlu Havaalanı'nın yanına lojistik merkez inşa edilmesiyle uluslararası kargo taşımacılığı yapan şirketlerin buraya kaydırılması gündeme gelecek. Kargo uçaklarının Çorlu'ya yönlendirilmesi önerisini ilk kez Atatürk Havalimanı'ndaki kargo terminalinin yanmasından sonra Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım dile getirmiş ancak bu öneri havayollarından fazla rağbet görmemişti. Şimdi Çorlu Havaalanı'nın çevresinde lojistik bir merkezin kurulacak olması ve bu merkezin, deniz, demiryolu ve karayolu entegrasyonunun sağlanacak olması nedeniyle lojistik şirketleri ve kargo havayolları da bu öneriye sıcak bakıyor.
İlk adım arama konferansı
Lojistik merkezin nasıl yapılacağı konusunda çalışmalar yapan Vali Aydın Nezih Doğan, projeyi Ulaştırma Bakanlığı ile Sanayi ve Ticaret Bakanlıkları'na gönderdi. Proje bakanlıklarca çok olumlu karşılandı. Hükümetin de sıcak baktığı bu proje için somut adım yakın zamanda atılacak. İlk etapta özel sektör, dernekler, şirketler ve kamu temsilcileri Tekirdağ'da bir araya geleceği bir arama konferansı tertip edilecek.
UTİKAD'da projeyi destekliyor
Çorlu'da yapılması planlanan lojistik kent projesine sektördeki şirketler de büyük destek veriyor. Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği (UTİKAD) Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Arif Davran, şimdiye kadar lojistik köylerin özel mülkiyet üzerinde yapıldığını bunun da yatırım maliyetini arttırdığına dikkat çekerek Trakya Lojistik Kent Projesi konusunda şunları söylüyor: "Çorlu'da lojistik kent için ayrılan arazi tarımsal olarak işletilmeyen bir yer. Lojistik köylerde şirketlerin aradığı özellik rekabet edebilir fiyatların oluşmasıdır. Çorlu'daki gibi hazine arazisinin Organize Sanayi Bölgesi olarak açılması lojistik şirketlerine daha ucuza yatırım yapma imkanı sağlar." Çorlu Havaalanı'nın lojistik merkez için büyük avantaj sağladığını belirten Arif Davran, Atatürk Havalimanı'nın kapasitesinin dolduğunu, kargo uçakları için Çorlu'nun iyi bir alternatif olabileceğini kaydederek şöyle devam ediyor: "Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, Atatürk Havalimanı C Terminali'ndeki yangından sonra ilk kez Çorlu Havaalanı'nı yüke açmak istiyoruz dediğinde biz UTİKAD olarak karşı çıkmıştık. Çünkü Türkiye'ye gelen kargonun yüzde 90'ı yolcu uçaklarının alt kısmında geliyordu ve bunlar Atatürk Havalimanı'na iniyordu. Ancak havacılıktaki bu büyüme devam ettiği takdirde daha fazla kargo uçağının Türkiye'ye inebileceğini düşünüyorum. Çünkü şu anda bu uçakların inebileceği müsait bir havalimanı yok." Avrupa'ya uçmalarına izin verilmeyen Rus uçakları için Çorlu Havaalanı'nın iyi bir tercih olacağını ifade eden Davran, Çorlu'nun bir aktarma merkezi haline gelebileceğini belirterek, "Uzakdoğu'dan deniz yoluyla gelen mallar buradan uçakla taşınabilir veya uçakla gelen mallar denizyoluyla dağıtılabilir" diyor.
'Avrupa'nın aktarma merkezi olabiliriz'
Tekirdağ'ın konumu itibariyle sadece Türkiye değil, Yunanistan ve Bulgaristan'ın da bir lojistik kapısı haline gelebileceğine dikkat çeken Arif Davran, dünyada uçakla gönderilen taşımaların arttığını, gelecekte kargo şirketlerinin Çorlu Havaalanı'nda konuşlanmak isteyebileceğini söylüyor. Davran Çorlu'nun hızlı trenle bağlanması halinde kargo uçaklarının yanı sıra yolcu uçaklarının da inebileceği bir meydan haline gelebileceğini savunuyor.
Dubai kenti bir aktarma merkezi olarak kendini büyütüyor. Bu gelişmeye vurgu yapan Arif Davran, Trakya Lojistik Kenti'nin Dubai'nin aktarma merkezi haline gelebileceğinin altını çizerek şu görüşleri dile getiriyor: "Uzakdoğu'dan Dubai'ye gelen kargonun Avrupa, Ortadoğu, Balkan ülkeleri, Rusya ve Türk cumhuriyetlerine aktarılması için bir hub gerekiyor. Çorlu Dubai'den gelen bu kargolar için rahatlıkla bir aktarma merkezi haline gelebilir."


Vali Doğan: 3 yılda hizmete sokulur
Lojisik Kent Projesi'nin mimarı Tekirdağ Valisi Aydın Nezih Doğan, Transport'un sorularını cevaplandırdı.
Bu lojistik kentin Türkiye'de bir ilk olacağını söylüyorsunuz. Hangi özellikleriyle bir ilk olacak?
Bizim projelendirdiğimiz lojistik kent daha çok stratejik kalkınma perspektifi çerçevesinde lojistik firmaların bir araya toplanmasını sağlayan, tek elden sevk ve idare edilmelerini planlayan ve uluslararası ticaret açısından bir merkez olacak. Bu merkez deniz, demiryolu, karayolu ve havayoluna entegre olacak. Biz kendimize göre bir iş planı oluşturmaya çalışıyoruz. Önce Türkiye'de bu tip bir lojistik organize merkezini kurmak için elimizde hangi yasal model var ona baktık. 4562 sayılı Organize Sanayi Bölgeleri Kanunu var. Bu kanun bize önemli ölçüde fırsatlar sunuyor. Bu fırsatlardan yararlanabileceğimizi değerlendirdik. Yeni bir yasal altyapıya ihtiyaç olmadığını düşünüyoruz. Bakanlıklar (Ulaştırma Bakanlığı, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı) bu görüş üzerine çalışıyorlar, konuyu kendi bürokratlarına götürdüler. Biz iki bakanlık arasında hazırlanacak bir protokolle bu sorunun aşılabileceğini düşünüyoruz.
Sektör sizin bu projenize nasıl yaklaşıyor?
Tabi sektörün bu konuda ne düşündüğünü öğrenmek için bürokratlarında katıldığı bir arama konferansı tertip etmeyi düşünüyoruz. Bu konferansa sektör derneklerinin temsilcileri de katılacak. Bununla ilgili temaslarımız devam ediyor. Bu toplantıda sektör temsilcileri ile kamu temsilcileri bir araya gelecek. Bu toplan tıda bizim önerdiğimiz model mi doğrudur, yoksa başka bir model üzerinde mi çalışmak gerek buna karar verilecek. Bu karar önümüze bir yol haritası çıkartmış olacak. Bu arama konferansında bin 500 dönümlük arazi üzerinde her bir lojistik firması için ayrılması gereken asgari ve azami alan büyüklükleri sektör temsilcileri tarafından ifade edilecek. Sonra bir yerleşke projesi hazırlayacağız. Ardından da arazisinin tahsis çalışmalarına başlanacak.
Bu lojistik merkezde çalışma sistemi nasıl olacak?
Özel sektör bu kargo merkezlerinde birimler oluşturacak. Uluslararası merkezlerden gelecek olan tüm kargolar Çorlu Havaalanı'nda toplandıktan sonra kargo şirketleri, gelen kargoları kendi birimlerine alarak ister demiryolu, ister havayolu, ister denizyolu isterse de karayolu ile gerekli yerlere ulaştırabilecekler.
Barbaros bölgesinde inşa edilecek olan konteyner limanı Asya Port bu lojistik kent için büyük bir imkan sağlayacak, değil mi?
Tekirdağ'da birden fazla liman bölgemiz var. Bir tanesi Asya Port. Bu liman konteyner taşımacılığı yapacak gemilere hizmet veren bir liman olacak ve 2.5 milyon konteyner yıl kapasiteli olacak. Bizim ikinci bir düşüncemiz ise Asya Port Limanı'nın arkasına da bir lojistik kargo merkezi kurmak. Şu anda mevcut limanın arkasında çevre için pek sağlıklı olmayan tuğla fabrikaları var. Bunların yerine daha kazançlı ve daha verimli bir kargo merkezi kurmak. Bu düşüncemi fabrika sahipleriyle paylaştım onlarda sıcak bakıyor.
İstanbul Atatürk Havalimanı'na gelen kargoların büyük çoğunluğu yolcu uçaklarının alt kısmında taşınıyor. Çorlu'nun kargo havayollarının ilgisini çekeceğini düşünüyor musunuz?
Malum dünyada ve Türkiye'de hava kargo taşımacılığının yüzde 96'sı yolcu uçaklarıyla gerçekleşiyor. Bizim Atatürk Havalimanı'na inen yolcu uçaklarını Çorlu'ya çekmek gibi niyetimiz yok. Kargo amaçlı gelen uçakları Çorlu'ya indirmekte herhangi bir beis olmaz. Şu andaki pist kullanılıyor, ihtiyaç olduğunda pistin uzatılması konusunda da herhangi bir engel yok.
Lojistik kent ne zaman faaliyete geçebilir?
Eğer biz iyi organize olabilirsek, kamunun hazırlıkları bititği andan itibaren bütün bu işlerin yapımı ve hizmete sunulması en geç üç yıl içinde tamamlanabilir. Sistem buna müsait, altyapı hizmetlerini mütevelli heyeti, müteşebbis heyet yapacak. Onlar bu işi yaparken firmalar kendi arsaları üzerinde binalarını yapabilirler.
Lojistik kent ne kadarlık bir istihdam sağlayacak?
İlk başta elli şirketin faaliyete başladığını düşünürsek, bu şirketlerin 50 kişi çalıştırdığını varsayarsak 2 bin 500 kişilik istihdam demektir. Lojistik gibi çok değerli bir hizmet sektörünü burada faaliyete geçirdiğiniz zaman onun oluşturduğu katma değer ve dalga tesiriyle pek çok yan sektörde kendisine iş bulacaktır.
Bu da ek istihdam sağlayacaktır. Artı istihdamın ötesinde lojistik kent ülkenin ürettiklerinin de pazar değerini yükseltecektir. Lojistik bu anlamda bir hizmet sektörü olarak değerlendirilmelidir. Üretilen malların pazarlara ulaştırılması için lojistik gibi anahtar bir sektöre ihtiyaç var. Lojistik kent projesinde devlet para kazanan taraf olacak. Hazırladığımız projede en büyük etken özel sektör olacak. Devlet burada düzenleyici olacak ve vergi kazanımlarından faydalanacak.
Asya Port'un müşterisi hazır
Asya Port Limanı için yatırımcı ve yük hazır. Proje tamamlandığında 300 milyon dolarlık yatırımın öngörüldüğü Asya Port, yüksek kiralama bedeli nedeniyle Milli Emlak'tan kaynaklanan sorun yaşıyor. Ancak bu sorunun da çok yakında çözüme kavuşturulması bekleniyor. Her türlü gerekli teknik izin ve onay alınan Asya Port'un inşaatına bu yıl içinde başlanması planlanıyor. Limanın başlangıçta 1 milyon TEU'luk kapasitesinin 2.5 milyon TEU'ya çıkarılması hedefleniyor. Asya Port hizmete girer girmez müşteri için beklemeyecek ve hemen faaliyete başlayacak. Zira limanın 500 bin TEU'luk kapasitesi dünyanın en büyük konteyner işletmecisi Mediterranean Shipping Company (MSC) tarafından karşılanacak. Tüm yasal izinlerin alınmasından sonra inşaatına başlanacak liman 3 yıl içinde işletmeye alınacak. Yeni Deprem Yönetmeliği'ne göre yapılacak Asya Port'un inşaatında 170 bin metreküp beton, 31 bin ton çelik boru kullanılacak, denize 33 bin metre kazık çakılacak. Türkiye'de ilk defa 1000 metre uzunluğunda silindirik yüzer dalgakıran uygulaması Asya Port Limanı'nda uygulanacak. Toplam rıhtım uzunluğu 2010 metre olan liman için seçilen vinçler sayesinde süper post panamax gemilere hizmet verilebilecek.
Binlerce kişiye istihdam sağlaması beklenen Asya Port Limanı'ndan, Trakya'daki bütün sanayi bölgelerine ve İstanbul'a, Tekirdağ-Muratlı demiryolu kullanılarak da Orta Balkanlara ve Avrupa'ya, bütün Karadeniz limanlarına, Körfez ve Güney Marmara sahillerine süratli servis vermek mümkün olacak.
Maliye Bakanı'ndan destek
Maliye Bakanı Kemal Unakıtan, Asya Port Liman Projesi'ne başından beri destek veriyor. Unakıtan, dünyanın en büyük konteyner işletmecisi bir şirketin Türkiye'nin ayağına kadar gelerek sıfırdan Tekirdağ bölgesinde liman yatırımı yapmasını, 'Kuş adeta taşa çarptı' esprisiyle değerlendirdi ve bu yatırımın ülke açısından kaçırılmayacak bir fırsat olduğuna dikkat çekti. Maliye Bakanı'nın Tekirdağ ve Türkiye ekonomisi için böylesine büyük bir yatırım fırsatını kaçırmamak için liman projesine her türlü desteği verdiği belirtiliyor.
MSC'nin 368 gemisi var
1970 yılında İşviçre'nin Cenevre şehrinde kurulan Mediterranean Shipping Company, halka açık olmayan bir aile şirketidir. 2007 sonu itibariyle 368 adet gemisi ve 1.000.000 TEU'yu aşan kapasitesi ile dünyanın en büyük 2. konteyner armatörü konumunda. 2007'de 10 milyon ton konteyner taşıyan MSC'nin filosundaki gemilerin yüzde 56'sı kendisine ait. Dünyanın muhtelif bölgelerinde 40'dan fazla limanda ortaklığı bulunan MSC, denizde ve karada 50 bin kişiye istihdam sağlıyor. Türkiye limanlarına en fazla konteyner getiren ve götüren şirket olan MSC, aynı zamanda 10 adet kruvaziyer gemisi ile turistlere hizmet veriyor.
Turkuvaz Medya Grubu Copyright © 2003-2014 Tüm hakları saklıdır.
Turkuvaz Gazete Dergi Basım A.Ş.
Üretim ve Tasarım

Turkuvaz Medya Dijital