Transport
Ana Sayfa Denizyolu Karayolu Demiryolu Havayolu Aktüel Yazarlar İçindekiler
Transport Sayı 74
Kapak



Aktüel
Pegasus Türkiye'nin en güneyine uçuyor
Hatay-Lefkoşa'nın (KKTC) ardından İstanbul-Hatay uçuşlarını başlatan Pegasus, haftada 5 gün olan seferlerini 2 ...
5 milyar dolar zarar
Volkanik kül krizinin havayolu taşımacılığına beklentilerden daha fazla zarar verdiği belirtilen 10'uncu Küresel...
AYJET Okulu Müdürü Naci Uçar:
AYJET yurtdışına açılıyor
Eğitim vermeye başladığı 2005 yılından bu yana 204 pilot mezun eden AYJET, yabancı ülkelerden gelen uçuş eğitimi taleplerini de karşılamaya hazırlanıyor.
Son yıllarda sivil havacılığımızın atağa geçmesi ile birlikte ülkemizde pilot ihtiyacı önemli oranda arttı. Ortaya çıkan bu pilot ihtiyacını karşılamak için birçok uçuş okulu kuruldu. Bunlardan biri de Anadolu Yıldızları Uçuş Okulu yani AYJET. 2005 yılında çoğunluğu Hava Harp Okulu 1978 mezunlarından oluşan 14 ortak tarafından kurulan AYJET, o tarihten bu yana sektöre 204 pilot kazandırdı. Türkiye'nin önde gelen uçuş okullarından biri olan AYJET'in Okul Müdürü Naci Uçar, dergimiz Transport'un sorularını cevaplandırdı.

AYJET'in pilot yetiştirme yetkinliği nedir?
Biz AYJET olarak pilotaj eğitimine yönelik bütün safhaların yetkisine sahibiz. Yani bunlardan biri Özel Pilot Lisansı (PPL). PPL, hobi olarak pilotluk yapmak isteyenlere yönelik lisans. Ticari uçuş yapmak isteyenlere de lisans verme yetkimiz var. Ticari uçuş ile havayolu pilotluğu aynı şey değil. Birbirine karıştırılıyor. Eskiden aynı idi biraz da o yüzden karıştırılıyor. Buna da Ticari Pilot Lisansı (CPL) diyoruz. CPL lisansı olanlar eskiden havayollarında çalışabiliyordu. Otoriteler onu da ayırdılar ve dediler ki, 'havayollarında pilot olmak istiyorsanız, Havayolu Taşımacılık Pilot Lisansı (ATPL) almanız lazım.' ATPL, en üst düzey pilotaj eğitimi. AYJET'te özellikle pilot olmak isteyenlerin çoğunluğu havayollarında görev almak istedikleri için ATPL'yi tercih ediyorlar. Bizim de kontenjanımızı bu öğrencilerimiz oluşturduğu için diğer pilot lisanslarını da vermek yetkimiz olmasına rağmen sadece ATPL veriyoruz.

ATPL'YE YOĞUN TALEP VAR
CPL ile ATPL arasındaki fark tam olarak nedir?
CPL, uçuş yaparak bu işten profesyonelce para kazanmak isteyenlere yönelik pilotaj eğitimi oluyor. Ama bunların lisans yetkileri business jetlerde, air taxilerde, ilaçlama uçaklarında yani genel havacılıkta kullanılan uçaklarla uçabiliyorlar. 5bin700 kg altında uçaklarda pilotluk yapabilirler. Ama havayollarında görev almak isteyenlerin ATPL alması lazım. Bizim bütün alanlarda özel, ticari ve havayolu taşımacılık pilot lisansı verme yetkimiz var. Ancak ATPL'ye olan yoğun talepten dolayı dolayı şu an bu lisansın eğitimlerini veriyoruz.

PPL ve CPL eğitimlerini vermiş olsaydınız bu lisansların ücretleri ne olurdu?
PPL almak isteyenlere bu eğitimi vermiş olsaydık bunun ücreti bizde 11 bin avro KDV. Bu 150 saatlik yer dersi, 45 saatlik uçuş eğitimini kapsıyor. 150 saatlik yer dersinin süresi de 5 haftadadır. 45 saatlik uçuş da mevsime göre değişiyor. Bu yaz döneminde ise 2 ayda tamamlanır, kış ayına denk gelirse 3-3.5 ayı bulur. Çünkü bunlar görerek uçuş şartlarında eğitim alıyor.
Ticariyi günümüzde pek talep eden olmuyor. Neden? CPL/IR ile ATPL arasında uçuş eğitimi yönünden pek fark yok. CPL/IR ile ATPL arasında tek fark teorik eğitimde oluyor. CPL alanlar 200 saat daha az teorik ders alıyor. Pilot lisanlarında böyle bir sınıflandırma olmakla beraber, yeni pilot olacak kişi havayollarında değil de business jette uçacak olsa bile CPL/IR alacağıma ATPL almayı tercih ediyor. CPL/IR için bize hemen hemen hiç talep olmuyor. ATPL eğitimi alan bu uçakların hepsini kullanabiliyor. ATPL'nin maliyeti KDV dahil 54 bin avro.

ATPL eğitiminin süresi ve toplam ders saatleri nedir?
16 ay. En az 213 saat uçuş yapıyor. Teorik eğitim ise 750 saat teorik eğitim veriyoruz. AYJET olarak biz öğrencilerimize 213 saat ve üzerinde eğitim veriyoruz. Uçuş eğitimlerinde de Hezarfen Havaalanı'nın kullanıyoruz.

5 YILDA 204 MEZUN
AYJET kaç yıldır eğitim veriyor? Şimdiye kadar AYJET'ten kaç pilot mezun oldu?

5 yıldır eğitim veriyoruz. Sıfırdan alıp eğitim verdiğimiz öğrencimiz olduğu gibi Hava Kuvvetleri'nden ayrılan pilotlara da ATPL lisansı almaları için de belirli teorik eğitimler veriyoruz. Sıfırdan başlayıp şimdiye kadar mezun ettiğimiz pilot sayısı 204. Bunlardan 168'i havayollarında şu an aktif olarak görev yapıyor.

Kalan 36 kişi
Kalan 36 kişinin kendilerine göre farklı nedenleri var. Bir kısmı lisansını askerliğini yapmadan aldığı için askerde. Bir kısmı da THY'yi bekliyor. Türkiye'de kaliteli birçok havayolu firması var ama bazıları THY'de görev yapmak için bekliyor. THY'de her zaman personel almadığı için bazı mezunlarımız beklemeyi tercih ediyor.

12 UÇAKLA HEZARFEN HAVAALANI'NINDA EĞİTİM VERİYORUZ
Hezarfen Havaalanı'nında kaç uçak ile uçuş eğitimi veriyorsunuz?

Toplam 12 uçakla eğitim veriyoruz. Bunlardan biri çift motor, diğerleri tek motor. Ayrıca iki tane simülatörümüz var. Bunlardan biri tek motorlu simülatör, diğeri de çok motorlu simülatör. Uçuş eğitiminde simülatör eğitimi de çok önemli.

Neden?
Uçakta uçarken yaşanabilecek her türlü hareketi gösterme şansınız yok. Örneğin uçuşta motor arızası veremezsiniz. Ama simülatörde uçuş anında yaşanabilecek tüm hareketleri ve sorunları gösterebiliyorsunuz. Bu nedenle uçuş eğitiminde simülatörün önemi çok büyük.

Mezun ettiğiniz 204 pilotun içinde hiç yabancı uyruklu öğrenci var mı?
Yurtdışından da bize talepler geliyor ama şimdiye kadar iç talep fazla olduğu için ve bireysel olan müracaatlarda onların buradaki barınma, beslenme gibi eğitim dışındaki ihtiyaçlarında karşılamakta sıkıntıya düşeriz diye olumlu cevap vermedik. Türk ailenin çocuğu olup Hollanda'da doğmuş, Almanya'da doğmuş, Almanya ve Hollanda vatandaşı olan ama Türk olanlardan eğitim alanlar oldu.

KAPADOKYA ÜZERİNDEN YURTDIŞINA AÇILIYOR
Yurtdışında tanınırlılığınız nedir? Özellikle çevre ülkelerde.
Verdiğimiz eğitime olan ilgi her geçen gün yurtdışında da artıyor. Artan bu ilgiye ve talebe yönelik olarak da önümüzdeki dönemde yabancı öğrencilere eğitim vermeye başlayacağız. Bunun planlaması içindeyiz. Eğitimlere bu yıl içinde başlayacağız. Bu eğitimleri de şöyle gerçekleştirmeyi planlıyoruz: AYJET olarak bizim Kapadokya Meslek Yüksek Okulu ile eğitim işbirliğimiz var. Onlar Üniversite Öğrenci Seçme Sistemi üzerinden pilotaj eğitim programı açıyorlar yani bu sistem üzerinden öğrenci alacaklar. İşte bu öğrencilerin yer derslerini ve uçuş eğitimlerini biz vereceğiz. Yabancı öğrencilerin de eğitimlerini orada vermeyi düşünüyoruz. Kapadokya'nın coğrafi ve altyapı bakımından uçuş eğitimine çok uygun olduğunu düşünüyoruz. Yakında bazı ülkelerden guruplar halinde öğrenci alacağız.

Hangi ülkelerden öğrenci almayı planlıyorsunuz?
AYJET olarak kendimize güveniyoruz. Eğitim kalitesi olarak uluslararası normların üstünde olduğumuza inanıyoruz. Daha yurtdışına tanıtım dahi yapmadan yurtdışından bize ciddi talepler var. İran, Suriye, Ürdün, İsrail, Yemen, Afrika ülkelerden talep var. Talepler daha çok Müslüman ülkelerden. Çünkü bu ülkelerde pilotaj eğitimi kısıtlı, bu ülkeler uçuş eğitimi ihtiyaçlarını Batı Avrupa ülkelerinden ve ABD'den karşılıyorlardı. 11 Eylül olaylarından sonra Müslüman ülkelerden gelenlere yönelik pilotaj eğitimi verme konusunda başta ABD ve diğer ülkeler istekli değil, aksine zorluk da çıkarıyorlar. Ama onlarında pilot yetiştirmeye ihtiyaçları var. Bu nedenle Türkiye'ye Müslüman ülkelerinden pilot yetiştirme konusunda yoğun talep var.

YILDA 70-80 MEZUN VERİYORUZ
Bu ihtiyacı karşılayacak kapasiteniz var mı?
Bugün AYJET'e yoğun bir talep var. Türkiye'de en fazla pilot yetiştiren uçuş okulu biziz. Yılda 72 mezun veriyoruz. Yılda 70-80 mezun vermek çok ciddi bir rakam. Sivil havacılığımızın pilot ihtiyacı en fazla Hava Kuvvetleri'nden karşılanır. Hava Kuvvetleri'nden bile Türk sivil havacılığına yıllık bu sayıda pilot geçişi olmaz. Bugün geldiğimiz noktada ülkemizin pilot ihtiyacını karşılamanın yanı sıra bölgemizin de pilot ihtiyacını karşılamaya hazır olduğumuzu düşünüyoruz ve bununla ilgili somut gelişmeleri önümüzdeki zaman zarfında ortaya koyacağız.

Sizden mezun olan bir kişi ne kadar maaşla işe başlıyor?
Şirketler arasında farklılıklar olmasına rağmen, bu farklılık fazla değil. 3 bin ila 3 bin 500 avro başlangıç ücreti olarak söyleyebiliriz. Bu ücrete ekstra uçuşlar dahil değil.

54 BİN AVROSU OLAN HERKES PİLOT OLABİLİR Mİ?
Peki cebinde 54 bin avro olana ve pilot olmak isteyen herkese eğitim veriyor musunuz?
Biz mevzuatta belirlenen standartların asgari olduğunu ve bunların piyasa şartlarında yeterli olmadığını düşünerek kabul kriterlerimizi kendimiz belirliyoruz. Nedir bunlar? Mevzuat, en az lise mezunu olan bu havayolu taşımacılık pilot lisansı alabilir diyor. Ama biz biliyoruz ki, havayolları çok da lise mezunu istihdam etmek istemiyorlar. İmkansız değil ama çok zor. Biz bunu bildiğimiz için lise mezunu biri bize müracaat ettiği zaman ona öncelikle üniversite okumasını öneriyoruz. Lise mezununu kabul etmiyoruz, en az ön lisans mezununu kabul ediyoruz. İkinci olarak İngilizce yeterlilik arıyoruz. Havayollarında pilot olacak kişinin yeterli düzeyde İngilizce bilmesi gerekiyor. Zaten bizim eğitimler tamamen İngilizce olduğu için İngilizce bilmeyenler zaten dersleri takip edemez. Alt sınır yaşı 18'den az olmaması lazım. Üst sınır tarif edilmemiş ama biz üst yaş sınırı olarak 35 yaşından yukarıda olmamasına dikkat ediyoruz. AYJET'te 40 yaşında eğitim alıp şu anda uçan da var ama bazı havayollarının 32-35 üst yaş sınırı getirdiğini biliyoruz.

UÇAK ALMAK İLE UÇUŞ EĞİTİMİ VERİLEMEZ
Türkiye'deki uçuş okullarının en temel sorunu nedir?
Uçuş okulları uçuş eğitimi konusunda çok fazla hazırlıklı olmadan bu işe girebiliyor. Sadece uçağı alıp, uçurmak ile bu eğitim olmuyor.

Uçuş okulları arasında kalite farkı çok var mı?
Eğitim bedeli en yüksek uçuş okulu biziz, en fazla talep bize yapılıyor. AYJET hem ücret hem de öğrenci sayısı yönünden sektörde bir dominant. Kalite farkı olmasa aynı eğitim için insanlar neden daha fazla para versin. Diğer uçuş okullarındaki eğitim kötü demek bize yakışmaz ama insanlar daha fazla para verip AYJET'te eğitim alıyorlarsa bu kalite açısından bir göstergedir.

TÜRKİYE'NİN UÇUŞ EĞİTİM ÜSSÜ OLMA ŞANSI
Türkiye'nin hem uçak bakım üssü hem de eğitim üssü olma hedefi var. Havacılıkta eğitim üssü olabilmemiz için neler yapmalıyız?
Türkiye'nin çok önemli bir avantajı var. O da nedir? Türkiye, Avrupa Havacılık Otoritesi'nin (JAA) bir üyesi. Bölgemizde özellikle de İslam ülkelerinde JAA üyesi olan başka bir ülke yok. Türkiye'nin ve yetkilendirilmiş eğitim kurumlarının vermiş olduğu eğitimler ve bunun sonrasında Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nün (SHGM) vermiş olduğu lisans Avrupa'nın herhangi bir ülkesinde verilen lisans ile eşdeğer. Bunun yanı sıra ikinci avantajımız bölgemizin coğrafi özellikleri. Özellikle de iklim. Avrupa'ya baktığımızda Avrupa'da iklim şartları uçuş eğitimi için çok uygun değil. hava çoğu zaman kapalı. Türkiye'deki gibi güneşli, açık hava Avrupa'da çok sınırlı. Öte yandan Kafkasya, Türki Cumhuriyetlere yakınlığımız. Tüm bun avantajlarımız iyi organize edilirse Türkiye, bölgesinin uçuş eğitim merkezi olabilir. Bunun için çok sistemli hazırlıklar yapmak lazım. Sadece sloganlarla, sadece istemekle bu iş olmaz. Bu işte analitik düşünüp üs olmanın altyapısını oluşturmamız lazım.
Turkuvaz Medya Grubu Copyright © 2003-2014 Tüm hakları saklıdır.
Turkuvaz Gazete Dergi Basım A.Ş.
Üretim ve Tasarım

Turkuvaz Medya Dijital